Tvist om flytting med flyttebyrå eller rengjøringsfirma for flytting?

I tvister med flyttebyråer om flytting, lagring og rengjøring etter flytting, er det mange saker som aldri blir behandlet, og mange forbrukere som får avslag. Vi har utarbeidet en liste over hva du kan gjøre for å skape de beste forutsetningene for å unngå tvist i utgangspunktet. Du vil også lære hvordan du går frem hvis du ønsker å sende en klage til Forbrukertilsynet.

Hvis du og flyttebyrået eller rengjøringsfirmaet ikke er enige?

Det første du bør gjøre er å kontakte selskapet og fortelle dem hva du er misfornøyd med og hvordan du ønsker å bli kompensert. Det er en god idé å gjøre dette skriftlig for å senere kunne bruke det som bevis i en tvist. Ta bilder og dokumenter det du kan, for eksempel hvis det er en skadet møbel.

Gi firmaet en mulighet til å rette opp feilen. Sjekk også hva avtalen sier, som dere forhåpentligvis har skrevet under på. I for eksempel avtalen de nasjonale normene i Norge reguleres dette. Hvis du ikke har signert noen avtale, bør du kontakte firmaet og spørre hvilke vilkår som gjelder.

Hvis dere fortsatt ikke kan bli enige, kan du søke hjelp fra Forbrukertilsynet. I noen kommuner er det også mulig å få gratis juridisk hjelp.

Forbrukertilsynet ved tvist med flyttebyrået

Vi i Moveria har sett på statistikk fra Forbrukertilsynet som viser at forbrukeren kun får helt eller delvis rett i mindre enn halvparten av alle klager som gjelder flytting/lagring. Fra 2016 til 2018 kom det inn 337 saker til Forbrukertilsynet om flytting og lagring. Av disse ble 165 saker avgjort. I disse 165 sakene fikk forbrukeren helt eller delvis rett i 100 tilfeller.

At så mange saker avvises eller aldri behandles av Forbrukertilsynet kan blant annet skyldes at man ikke har henvendt seg til selskapet først, at klagen har kommet inn for sent, eller at kravet som forbrukeren har er for lavt.

Dette er oversatt og tilpasset med tanke på norske forhold, lover og reguleringer, og inneholder gyldige fakta og statistikk som er relevante for norske forbrukere.

På bildet vises en treklubbe og noen lovbøker, som symboliserer juridiske tvister og rettferdighet. Dette er relevant for temaet om hvordan unngå tvister under flytting, hvor juridiske spørsmål og avtaleregler spiller en viktig rolle.

Slik unngår du tvist om flyttingen

  • Sørg alltid for å ha en skriftlig avtale. Det er vanskelig å bevise hva som er avtalt muntlig, da står det ord mot ord.
  • Gå nøye gjennom tilbudet sammen med flyttebyrået. Avklar eventuelle spørsmål og forsikre deg om at det ikke er noen misforståelser før du godkjenner det.
  • Kontroller bestillingen din. En feilaktig bestilling av forbrukeren er en vanlig årsak til avslag.
  • Godkjenn ikke leveransen av flyttevask, flytting eller lagring uten å grundig gå gjennom at alt stemmer overens med avtalen. En klage godtas sjelden etter at du allerede har godkjent leveransen.
  • Følg pakkeinstruksjonene. En vanlig årsak til avslag i tvistesaker som gjelder flytting eller lagring, er at forbrukeren ikke har pakket flyttelasset i henhold til instruksjonene. Da regnes ikke pakkingen som fagmessig utført, og eventuelle skader/ødeleggelser under flyttingen er ikke firmaets ansvar.
  • Husk at det alltid er du og ikke firmaet som har ansvar for låset ved lagring.
  • Hvis det oppstår skade eller du av andre grunner er misfornøyd – klag direkte til flyttebyrået. Sørg for å klage før fristen løper ut, ellers er klagen ofte ikke gyldig. Avtalen skal angi når klagen senest skal være innkommet.

Slik går du frem hvis du vil klage til Forbrukertilsynet

Hvis du er misfornøyd, har klaget til flyttebyrået og ikke fått respons, kan du sende en klage til Forbrukertilsynet. Dette bør du gjøre så snart som mulig, senest innen ett år fra det at du fremførte klagen din til flyttebyrået.

Flytting/lagring regnes som generelle tvisteområder. På forbrukertilsynet.no velger du skjemaet «Kjøp av tjeneste», som du fyller ut direkte på nettet. Det finnes også skjemaer for utskrift. Hvis du av en eller annen grunn ikke kan sende inn klagen selv, kan du gi fullmakt til en representant. Hvis du ønsker å klage på vegne av noen andre, trenger du først en slik fullmakt. Fullmaktsskjemaer finner du også på nettsiden, men disse må skrives ut, underskrives og sendes.

Hvis saken gjelder et dødsbo, kreves fullmakter fra alle dødsbodeltagere. Et annet dokument som kreves er primært en kopi av skifteattest eller dødsboanmeldelse, sekundært et dødsattest og slektsutredning.

Noen retningslinjer må alltid være oppfylt for at saken din skal bli vurdert:

  1. Er varen/tjenesten for privat bruk?
  2. Er varen/tjenesten kjøpt fra et selskap?
  3. Har selskapet avvist kravene dine?
  4. Har det gått høyst ett år fra det at du første gang klaget til selskapet?
  5. Er kravene dine over Forbrukertilsynets verdi grense? (Minst 500 NOK for flytting/lagring.)
  6. Gjelder tvisten en vare eller tjeneste som kan vurderes av Forbrukertilsynet?

Hvis svaret er ja på ovenstående spørsmål, kan du sende inn en klage.