Leilighetsvisning – Hvor mange kommer og hva ser de på?
Så lenge det har vært en boligmarked, har folk undret seg over hvordan man skal forberede og gjennomføre en leilighetsvisning for å få maksimalt betalt for sin bolig. Blant annet ved å få så mange som mulig til å komme på visningen. Men det viktige er at de som kommer blir interesserte.
Hvor mange kommer i gjennomsnitt på visning?
Det er mange faktorer som avgjør hvor mange som kommer på visning. En eiendomsmegler vi snakket med sier at i gjennomsnitt kommer kanskje fem interessenter i Norge. Men forskjellen er stor mellom en visning i en storby og et gammelt hus i Nord-Norge. For noen år siden, da lokkepriser var vanlige, kunne det komme over 100 interessenter på noen visninger. Men det er unntak. Man trenger bare to interesserte for en god budrunde. Derfor ønsker meglerne ofte å legge seg riktig i prisnivået for å sikre flere budgivere. På en leilighetsvisning er det rimelig å prøve å få 10-20 interesserte. Det kan gi de 2-5 budgiverne som trengs for å sikre markedets pris på det tidspunktet.
Eye tracking på leilighetsvisning
Man kan lure på hva folk ser på når de er på leilighetsvisning. Norsk Eiendomsmegling gjorde derfor mot slutten av 2014 et morsomt eksperiment. De utstyrte et antall besøkende på en leilighetsvisning med såkalte eye tracking-briller. En type briller som leser av hvor bæreren fester blikket. Målet var å undersøke hva potensielle kjøpere ser på når de besøker en visning.
Undersøkelsen ga spennende resultater som kan være til stor nytte for den som selv skal ha leilighetsvisning. En gyllen regel for nøyaktig hva som skal være i boligen under visningen kunne undersøkelsen imidlertid ikke gi.
De ulike personene så rett og slett på forskjellige ting. Noe som bekreftet den tesen Norsk Eiendomsmegling hadde før eksperimentet. Det finnes som sagt allikevel visse generelle lærdommer man kan trekke fra testen.
Viktige detaljer ved visning av leilighet
Det som klart viser seg, er at detaljer spiller en stor rolle under en leilighetsvisning. Selv om det kan virke litt tåpelig og ikke helt rasjonelt, er det viktig å presentere et hjem som inviterer til drømmer og fantasier. Mange av de interesserte la stor vekt på detaljer som egentlig er uviktige når man ser på boligens potensial og funksjonalitet. En basilikumplante, en fruktskål og designen på stolene var elementer som fanget en eller flere av de interessertes oppmerksomhet. Bokhyllen var også av stor interesse. Nesten alle tilbrakte en del av tiden med å se på bokhyllen og innholdet.
Dette atferdsmønsteret forklares med at mennesker, under visning, ønsker å danne seg et bilde av hvordan boligen kan se ut hvis de selv bodde der. Man ser da på hvordan andre innreder og designer sin bolig fordi slike ting er morsomme å tenke på og fantasere om. Å undersøke sprekker på lister, hvor velholdt gulvet er eller hvor mange år vinduene har på baken, kan være av større betydning. Men det er rett og slett ikke like gøy og interessant når man er på visning.
Foruten den generelle konklusjonen at detaljer i form av planter og «hjemmekoselighet» er av stor betydning, er det vanskelig å peke på ting som er allmenngyldige. Forskjellige ting er rett og slett viktige for forskjellige mennesker når de skal flytte. Noe man likevel kan ta med seg, er å prøve å tenke over hvilken målgruppe som mest sannsynlig kommer til å kjøpe boligen. På den måten kan man kanskje vise frem det man tror den målgruppen ønsker å se når de skal kjøpe bolig.
Generelle tips for din visning
Noen ting mener vi på Moveria at alle som skal selge sin bolig kan ta med seg.
- Det første er, som sagt, å ikke undervurdere de små detaljene som skaper en hjemmekoselig atmosfære.
- Det andre er å absolutt ikke tømme boligen, da det gjør det vanskeligere for de interesserte å forestille seg hvordan det kan se ut og risikoen er stor for at interessen for å kjøpe da blir mindre.
- Det tredje er at hvis du leser Norsk Eiendomsmeglings undersøkelse (se «Visningskollen Norsk Eiendomsmegling»), tenk på at bare fordi de interesserte ser på visse ting, betyr det ikke at det har en positiv effekt på deres inntrykk av boligen.
For eksempel så noen av de interesserte på familiens fotoalbum i leiligheten. Noe som kanskje heller enn å øke det positive inntrykket av leiligheten, flytter fokuset til feil ting.
For deg som skal flytte og ønsker å lese mer om homestyling og hva du bør tenke på før din leilighetsvisning, besøk enten vårt innlegg om hvordan du selv kan homestyle på best mulig måte, eller innlegget som beskriver hvordan du får maksimal hjelp fra homestylingfirmaer/meglere.